Program Pembangunan Profesional (PRO-P) MARA 2023 - Senarai Tawaran Biasiswa Malaysia 2024 | Malaysia Scholarship 2024 List

Program Pembangunan Profesional (PRO-P) MARA 2023

Program Pembangunan Profesional (Professional Development Programme - Pro-P) MARA adalah program penajaan pelajaran berbentuk Pinjaman Boleh Ubah di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA) ke peringkat Profesional / Pakar di Institusi Pengajian Tinggi terkemuka dalam dan luar negara bagi graduan cemerlang dalam bidang yang memberi impak yang besar kepada keperluan guna tenaga negara.

Baca juga: Senarai Penuh Biasiswa Terkini 2023/2024

Pemohon dinasihatkan untuk menyemak syarat kelayakan terlebih dahulu sebelum membuat permohonan. Hanya pemohon yang memenuhi syarat kelayakan dan lengkap akan dipertimbang untuk tawaran Program PRO-P.

Syarat Kelayakan Umum:

  • Pemohon dan salah seorang ibu ATAU bapa adalah bertaraf bumiputera dan warganegara Malaysia.
  • Had umur pemohon pada 31 Disember 2023 minimum 18 tahun dan tidak melebihi 45 tahun (dalam negara) dan mininum 19 tahun dan tidak melebihi 35 tahun (luar negara).
  • Pemohon perlulah mendapatkan pengesahan dari doktor bertauliah bahawa pemohon adalah sihat dan boleh melanjutkan pengajian.
  • Pemohon/Ibu/Bapa/Penjaga/Pasangan tidak termasuk dalam Senarai Hitam (blacklisted) MARA atau dalam tindakan Undang-Undang MARA.
  • Tidak pernah menerima bantuan kewangan/tajaan daripada manamana agensi bagi pengajian di peringkat sama.
  • Pemohon mendapat pelepasan/penangguhan kontrak perkhidmatan atau bayaran balik pinjaman daripada badan penaja lain. Calon yang sedang dalam perkhidmatan perlu mendapat kelulusan cuti belajar tanpa gaji atau pengesahan bertulis mengenai perletakan jawatan daripada majikan.
  • Pemohon tidak pernah ditamatkan bantuan oleh mana-mana badan penaja atas sebab tindakan displin, menyalahi undang-undang negara serta tidak pernah diberhentikan oleh mana-mana Institusi Pengajian atas masalah akademik/displin.

Syarat Program:

  • Pemohon yang SEDANG atau AKAN mengikuti pengajian tertakluk kepada surat tawaran sebelum atau pada 31 Disember 2023.
  • Pemohon yang ingin melanjutkan pengajian di luar negara perlu mendapatkan tawaran bersyarat (Conditional Offer Letter) atau tanpa syarat (Unconditional Offer) daripada Institut Pengajian dalam negara dan luar negara (rujuk Lampiran A) yang diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam, Badan-Badan Profesional, Badan-badan berkuasa pengiktirafan dalam negara dan sebagainya.
  • Pemohon yang telah memiliki kelayakan akademik bagi peringkat pengajian yang sama dengan permohonan ini tidak akan dipertimbangkan.
  • Permohonan terbuka kepada pengajian SEPENUH MASA dalam dan luar negara.
  • Hanya pemohon yang sedang berkhidmat dan mendapat pelepasan dari pihak majikan sahaja yang akan dipertimbangkan bagi pengajian ke LUAR NEGARA. Jika pemohon tidak mendapat pelepasan dari pihak majikan, pemohon boleh memohon pengajian secara SEPARUH MASA di DALAM NEGARA sahaja.
  • Bagi pengajian secara SEPARUH MASA di dalam negara, layak untuk pinjaman yuran pengajian sahaja.

Sila rujuk Perincian syarat kelayakan Akademik Program PRO-P dalam senarai kursus dan syarat kelayakan program.

Cara Memohon Tajaan MARA:

Permohonan perlu dibuat secara dalam talian (online) dengan melayari laman web rasmi MARA.

Permohonan Online Tajaan MARA

Panduan Permohonan Pinjaman Pelajaran MARA
Soalan Lazim (FAQ)

Permohonan yang tidak mendapat maklum balas daripada pihak MARA selepas 3 (tiga) bulan daripada tarikh iklan adalah dianggap tidak berjaya dan keputusan adalah muktamad.

Sebarang pertanyaan mengenai program dan masalah teknikal boleh dibuat dari jam 9.00 pagi hingga jam 4.30 petang melalui emel ke prop@mara.gov.my ataupun ictbpp@mara.gov.my (bagi masalah teknikal semasa permohonan).
Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) Tajaan JPA
Tarikh tutup: 6 Jul 2023

Stay updated on the latest scholarships!

Facebook: www.facebook.com/TawaranBiasiswa
Telegram: www.t.me/scholarshipmalaysia



Please be informed that this list of Top Scholarship in Malaysia 2024/2025 will be updated periodically. Kindly visit our website regularly for timely information and opportunities to secure valuable scholarships that can shape your future. Don't miss out ;)